Dziś każda firma, która chce odnieść sukces, koniecznie powinna zaistnieć w sieci, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Ale nie wystarczy tylko założyć konto i trzymać kciuki za skory sukces i zwiększenie przychodów. Trzeba wiedzieć do czego służy każde poszczególne medium społecznościowe i w jaki sposób przebiega najskuteczniejsza komunikacja z użytkownikami w każdym z nich. Poniżej przedstawiamy listę „Najpopularniejsze media społecznościowe” z ich specyfikacją i zaletami.
Po pierwsze Facebook!
Największa jak dotychczas (spektakularna liczba 21,69 mln realnych użytkowników w Polsce) platforma zrzeszająca ludzi. Na Facebooku ludzie nawiązują kontakt, dzielą się zarówno własnymi przemyśleniami czy emocjami, jak i udostępniają ciekawe bądź ważne z ich punktu widzenia treści (tekstowe, graficzne, audiowizualne). Możliwość tworzenia kont i grup firmowych ułatwia budowanie trwałych relacji na osi „marka-klient”, tym samym „przywiązując” odbiorcę do firmy. Warto pamiętać, że do szerokiej rzeszy „facebookowiczów” nie dotrzesz z jednym postem tygodniowo, gdyż ten, kolokwialnie mówiąc, utonie w morzu innych treści wyświetlanych dla poszczególnych użytkowników. Należy również
Po drugie Instagram!
Równie ważna platforma społecznościowa (5,93 mln użytkowników w Polsce), skupiająca się, w odróżnieniu od Facebooka, bardziej na zdjęciach i krótkich treściach wideo opatrzonych tzw. hasztagami (swoistymi słowami kluczowymi odnoszącymi się do tematu udostępnionej treści, rozpoczynają się od kratki, czyli „#”). Dobrze dobrane hasztagi pod zdjęciem bądź filmikiem firmy ułatwią dotarcie do kolejnych rzesz użytkowników Instagrama. Kolejną zaletą tego medium jest łatwy w obsłudze edytor zdjęć i wideo dostępny tuż przed publikacją treści na profilu. Dobrze przygotowane i wizualnie atrakcyjne zdjęcia niewątpliwie przyciągną większą liczbę użytkowników, a w przyszłości klientów firmy!
Warto pamiętać, że
Obecnym właścicielem Instagrama jest wyżej wymieniony Facebook, a konta na obu platformach da się łatwo połączyć. Zatem prowadząc kampanię medialną przy symultanicznym użyciu Facebooka w połączeniu z Instagramem uda się nie tylko dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, ale także podwójnie „zbombardować” przekazem tym, którzy mają konta na obu profilach, zwiększając tym samym rozpoznawalność marki i jej obecność w świadomości konsumenta. Ważnym aspektem jest to, żeby owa kampania prowadzona była w sposób mądry i przemyślany!
Media społecznościowe.
Dla skutecznego pozycjonowania, czyli, kolokwialnie mówiąc, obecności firmy w pierwszych wynikach wyszukiwania w Google’u, warto również założyć konto na portalu Google+, słabszym i mniej promowanym odpowiedniku Facebooka, który mimo spadków liczby użytkowników wciąż skupia w sobie prawie półtora miliona realnych użytkowników, a więc potencjalnych klientów firmy!
Szybkiej i częstej komunikacji z klientami służy zaś Twitter (ponad 4 mln realnych użytkowników w Polsce w 2018 roku), gdzie krótkie (do 280 znaków) treści mogą być jak przekazem samym w sobie, tak i swoistą „zajawką”, odnośnikiem do większego objętościowo materiału w innych mediach społecznościowych.
Po trzecie wszystkie inne!
Dla bardziej „oficjalnej” (czasem upstrzonej snobizmem) komunikacji warto skorzystać z LinkedIn (obecnie prawie 2,5 mln polskich użytkowników), platformy służącej nawiązywaniu kontaktów nie tylko z klientami, ale także z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Ostatnio LinkedIn służy również jako swoisty zamiennik CV i specjalistyczna platforma z ofertami pracy w jednym!
Podobno wartym uwagi również jest YouTube (, druga najczęściej odwiedzana przez Polaków strona internetowa w 2018 roku. Obecnie YouTube skupia się wyłącznie na treściach wideo, co niekoniecznie pasuje do profilu i strategii oddziaływania konkretnej firmy w sieci.