O marketingu szeptanym (z ang. “whisper marketing”, “word-of-mouth-marketing”) można opowiadać bardzo długo. Zrozumienie tego pojęcia nie jest trudne, jeśli skupimy się na najważniejszych aspektach działania danego zjawiska. Podstawowa definicja mówi o tym, że jest to strategia marketingowa, polegająca na przekazywaniu innym ludziom pozytywnych wieści o produkcie lub usłudze przez usatysfakcjonowanych klientów. Śmiało można byłoby to określić “łańcuchem marketingowych zdarzeń”. Nie, nie jest to wymysł współczesności. Ten sposób przekazywania wiadomości używany był jeszcze w starożytności! To jedna z najbardziej skutecznych form reklamy. Dzieje się to głównie dlatego, że ludzie zazwyczaj ufają bardziej rekomendacjom znajomych, aniżeli reklamom w telewizji czy w Internecie. Marketing szeptany przybiera odmienne postaci. “Dzieje się” zarówno w rozmowach twarzą w twarz, jak i poprzez polecenia w social mediach. Recenzje lub rekomendacje na forach dyskusyjnych równie często noszą znamiona omawianej metody.
Nie taki zły, jak go “malują” – marketing szeptany i jego zalety
Marketing szeptany to prosty sposób na budowanie wizerunku marki. W celu efektywnej promocji korzystają z niego zarówno firmy, jak i osoby prywatne, które np. prowadzą własną działalność gospodarczą, ale niekoniecznie. Wbrew neutralnych, a czasem nawet negatywnych opinii, opisywany sposób działania ma wiele zalet. Dzięki dobrze zaplanowanym wpisom na forach czy portalach społecznościowych zwiększa się ruch na stronie. To z kolei przekłada się na większe zyski. Można więc liczyć na szybkie efekty w stosunkowo krótkim czasie. Dodatkowo klienci wychodzący z inicjatywą rozmowy o pozytywnych doświadczeniach z produktem bądź usługą. Sprawiają, że firma staje się bardziej wiarygodna. Ten rodzaj marketingu może nie tylko mieć bardziej natężony potencjał do generowania lepszych wyników sprzedażowych, niż kampanie reklamowe; często bywa znacznie tańszym rozwiązaniem. To jednak nie koniec pozytywów. Stosując tak zwany “whisper marketing”, podmiot, który go używa ma szansę na pozyskanie cennych informacji zwrotnych od klientów chwalących produkt bądź usługę. Może to przyczynić się do rozwoju firmy oraz ulepszania oferowanego towaru albo wspomnianej już usługi.
Co jest takiego ciekawego w marketingu szeptanym?
Jak już wspomnieliśmy na początku, marketing szeptany (choć wieki temu ta nazwa nie istniała) funkcjonował jeszcze w czasach starożytnych. Niektóre źródła informacji podają, że “ta metoda ma swoje korzenie w ludzkim instynkcie dzielenia się informacjami z innymi”… Trudno się z tym nie zgodzić, to w końcu jedna z najstarszych form komunikacji. Istnieją na świecie miejsca, gdzie ta marketingowa “praktyka” jest przynajmniej częściowo, jeśli nie całkowicie zakazana. W większości krajów jest to jednak jak najbardziej dozwolone pod warunkiem, że przeprowadzane jest w sposób zgodny z odpowiednimi regulacjami. Mowa tu chociażby o Stanach Zjednoczonych.