Marketing skierowany do firm bardzo różni się od marketingu skierowanego do konsumentów indywidualnych. Dlatego istnieje zupełnie inna metoda marketingowa — marketing B2B(business-to-business) — i dlatego stworzyliśmy ten przewodnik.
Pod koniec tego artykułu lepiej zrozumiesz marketing B2B. Poznasz najskuteczniejsze strategie marketingowe B2B oraz sposoby docierania do odbiorców biznesowych i ich konwersji. Dodatkowo trendy, jakich można się spodziewać w przestrzeni B2B w 2022 roku, zgodnie z nowymi badaniami i wskazówkami ekspertów.
Celem marketingu B2B jest zapoznanie innych firm z Twoją marką, wartością Twojego produktu lub usługi i przekształcenie zainteresowanych w klientów.
Przykładem firmy zajmującej się marketingiem B2B jest MPG Media&Marketing. Klientami MPG Media&Marketing są inne firmy, a nie indywidualni konsumenci. Dlatego wszystkie nasze działania marketingowe można zaliczyć do B2B.
Marketing B2B kontra B2C
Metoda marketingowa B2B i B2C (business-to-consumer) są bardzo różne. Marketing B2B i B2C różnią się między sobą strategiami i zastosowaniami, a także odbiorcami i sposobem, w jaki się z nimi komunikują.
Marketing B2B jest ukierunkowany na potrzeby, zainteresowania i wyzwania osób, które dokonują zakupów w imieniu lub dla swojej organizacji (a nie dla siebie), czyniąc w ten sposób organizację klientem.
Strategie marketingowe
W tej sekcji omówimy różne strategie marketingowe B2B, które możesz wdrożyć, aby dotrzeć do określonych odbiorców biznesowych. Zanim jednak zagłębimy się w temat, upewnij się, że rozumiesz drogę kupującego B2B. Zwróć uwagę, jak każdy z tych etapów może wpłynąć na Twoje strategie marketingowe i jak je wdrażasz.
Kiedy zaczynasz tworzyć strategie marketingowe, musisz wykonać kilka kroków, zanim przejdziesz od razu do realizacji.
1. Określ pozycjonowanie swojej marki.
Aby stworzyć skuteczną strategię, musisz w pełni zrozumieć pozycjonowanie swojej marki. To stwierdzenie jest tym, kto, kiedy, dlaczego i jak określa tożsamość Twojej marki — lub sposób, w jaki Twoja marka jest postrzegana oczami klienta.
Opracuj oświadczenie pozycjonujące markę, w które Twój zespół i potencjalni klienci mogą uwierzyć, a będziesz gotowy do następnego kroku.
2. Zidentyfikuj swoją grupę docelową.
Znajdź grupę docelową — lub kto naprawdę szuka produktów lub usług Twojej marki. Te informacje pomogą Ci stworzyć persony kupujących i zrozumieć, w jaki sposób podejmują decyzje zakupowe, co jest narzędziem niezwykle przydatnym w każdym rodzaju marketingu.
3. Przeprowadź analizę konkurencji.
Rozejrzyj się po rynku i zobacz, jakie inne firmy reklamują się przed Twoją grupą docelową, korzystając z analizy konkurencyjności. Rzeczy, na które należy zwrócić uwagę podczas inspekcji konkurencji, to:
- Oferty produktów konkurencji
- Taktyka i wyniki sprzedaży konkurencji
- Treści marketingowe konkurencji i obecność w mediach społecznościowych
- Uzyskanie ogólnego przeglądu tych elementów może pomóc w rozpoznaniu mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń konkurencji — inaczej zwanej analizą SWOT.
Zainwestuj w marketing i docieraj do klientów biznesowych.
Marketing nie jest skuteczny, chyba że pamiętasz o swoich odbiorcach, a żadna inna grupa odbiorców nie jest tak zmienna i krytyczna jak klienci biznesowi. Twój marketing powinien komunikować, w jaki sposób Twoja firma może pomóc ich, a jeśli nie, możesz przekierować swoje strategie marketingowe, aby do nich dotrzeć.