Starannie wypracowaliśmy na własny użytek 10 prostych zasad pracowania w domu. Nie jesteśmy egoistami, dlatego chętnie podzielimy się z Wami naszą wiedzą.
Rytuały pomagają. Ktoś przebiera się w ubrania robocze, by zmobilizować do pracy. My też tak robiliśmy, ale zaprzestaliśmy, bo doszliśmy do wniosku, że wystarczą prostsze rytuały. Na przykład zakładamy zegarek lub bransoletkę na przegub dłoni, by ugruntować w sobie gotowość do pracy. Kiedy zaczynamy się ociągać albo wygłupiać – bransoletkę (zegarek) usuwamy z ręki.
Flaga
Wspólnie wymyśliliśmy rytuał z flagą. Jeśli flaga stoi na stole – “nie zawracaj mi głowy, bo pracuję”. Ta gra jest zrozumiała nawet dla dzieci.
Czasomierz
Ustaw czasomierz na 25 minut, a następnie zrób krótką przerwę. Timer można ustawić na zegarku, który masz na dłoni. Przynosi to maksymalną koncentrację.
Przerwa
Jeśli chcesz odpocząć, załóż słuchawki, włącz muzykę, zamknij oczy. Wyobraź sobie, że jesteś na otwartej przestrzeni, na łące, na brzegu morza. Pofolguj marzeniom.
Odpoczywaj od 5 do 10 minut, czasami krócej, 2-3 minuty, ale zawsze co 25 minut. Gdy nie będziesz „luzował”, szybko wypalisz się.
Miejsce pracy
Nie pracuj byle gdzie, na przykład w kuchni, tylko w specjalnie urządzonym do tego celu pokoju. Zamów biurko, krzesło, zadbaj o światło i porządek. W takim miejscu pracy łatwiej się skupisz.
Rozpoczęcie dnia
Zacznij dzień od śniadania i kawy, ale w żadnym wypadku nie włączaj YouTube’a, Facebooka, Twittera ani żadnej gry „tylko na 5 minut”, bo wpadniesz w pułapkę odwlekania obowiązków. Nawet jeśli uda Ci się wreszcie zamknąć YouTube’a czy Facebooka i wyłączyć grę, będziesz już rozprężony i Twoja praca może się okazać mało owocna.
Doceniaj siebie
Praca w domu jest trudniejsza niż w biurze. Wszyscy widzą Twoje wyniki, ale nie dostrzegają wysiłku, jaki wkładasz, by je osiągnąć. Wszyscy doceniają współpracę z Tobą na podstawie wyników, ale nie mają pojęcia, ile Cię to kosztuje. Pamiętaj, że ci, co Cię cenią za jakość pracy, nie omieszkają zrezygnować z Twoich usług, gdy zawiedziesz choć raz.
O wiele trudniej jest zbudować komunikację na odległość. Ludziom tylko wydaje się, że rozumieją siebie dobrze przez telefon czy maila. W rzeczywistości dochodzi do wielu nieporozumień. W razie cienia wątpliwości dopytaj się, co dana osoba miała na myśli. Oddzwoń, jeśli czegoś nie rozumiesz. I zawsze sprawdzaj wyniki zlecenia.
Nie zapomnij o posiłku
Zaplanuj lunch. W przeciwnym razie lodówka otworzy się w Twojej głowie i odciągnie od pracy.
PS. A teraz Ty podziel się, jakie zasady i techniki pomagają Ci pracować w domu?